مخلوج

کپی کردن مطالب این وبلاگ بدون لینک به اصل مطلب را به شدت محکوم می‌نمایم

خیلی وقت است که هر وقت میخواهم چیزی بخرم حتما سری به سایت آمازون زده و بعد تصمیم می‌گرفتم که کدام مارک و مدل را خریداری کنم. معمولا هم از نتیجه کار راضی بودم. این قضیه در ایران فقط به این بررسی‌ها ختم می‌شد ولی از وقتی که امکان خرید از آمازون را هم پیدا کردم وضعیت خیلی بهتر شده است.

آمازون در سال 1995 توسط جف بزوس تاسیس شد. من همیشه فکر می‌کردم دلیل انتخاب نام «آمازون» فروش انواع و اقسام جنس در این سایت یا چیزی مشابه این است. اما دلیل انتخاب این نام این بوده که در آن زمان یاهو نتایج جستجویش را بر اساس حروف الفبا مرتب می‌نموده و با این انتخاب «آمازون» در نتایج اول جستجوها قرار می‌گرفته است. آمازون در ابتدا تنها به فروش کتاب به صورت آنلاین مبادرت ورزیده و کم‌کم اقلام الکترونیکی، لوازم منزل و حتی موارد خوراکی را به سبد فروش خود اضافه کرده است.


چرا آمازون را دوست دارم؟
اجناس را از همه جا ارزان‌تر می‌فروشد (یک دلیل آن مجازی بودنش است و حذف هزینه‌ها) و معمولا تخفیف‌های خوبی هم می‌دهد. تقریبا اکثر نظرات بدون غرض ورزی و توسط کاربران واقعی نوشته شده‌اند و ملاک خوبی برای ارزیابی کالاها هستند و خواندن نظرات مثبت و نظرات منفی امکان مقایسه بهتری را می‌دهد. از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در آن پیدا می‌شود و به ندرت چیزی را جستجو کرده‌ام و نیافته‌ام. از همه مهمتر سرویس‌دهی بدون مشکل و همیشگی‌شان است، با دو سه کلیک سفارش می‌دهی و بدون دریافت هزینه‌ای چند روز بعد درب منزلت تحویل می‌گیری!
و چیزی که باعث شد من این قصه‌ها را بنویسم! تقریبا یک ماه پیش یک تلویزیون از طریق سایت خریدم. چند روز پیش دیدم قیمت آن 50 پوند ارزان‌تر شده. با کمی تحقیق متوجه شدم اگر بعد از خریدتان تخفیفی روی اجناس بدهند (تا مدت معینی) به شمایی که قبلا آن جنس را خریداری کرده‌اید هم تعلق می‌گیرد و با یک ایمیل 50پوند را به حسابم برگردادند!
واقعا فکر می‌کنید 100سال دیگر در ایران هم بشود چنین کاری کرد؟ انشا...!

پاورقی: بزوس در سال 2006 هفتادمین فرد ثروتمند آمریکا بوده است (forbes) و چند ماه پیش هم با افزایش یکباره سهام آمازون به میزان ٪40 در عرض دو روز 1.8 میلیارد دلار ثروتمندتر شد!!! دوست دارید شما هم یک آمازون داشته باشید؟

Labels:

Tuesday 26 June 2007
با دیدن این عکسها فقط گریه نکردم! واقعا نمی‌دانم مگر بیشتر از ۱.۵ لیتر بنزین در یک بطری نوشابه جای می‌گیرد؟ مگر قرار است از ۱۲ شب به بعد بنزین را به قیمت طلا بفروشند؟؟ چرا ما به کجا رسیده‌ایم؟! (نظر ) چه بر سرمان آورده‌اند که اینگونه‌ایم؟ (لینک)

وقتی به دوستانم می‌گویم از وقتی از ایران خارج شده‌ام و از دور بعضی چیزها را می‌بینم از برگشتن می‌ترسم، فکر می‌کنند شوخی می‌کنم. واقعا شما فقط همین عکسها را با پمپ بنزین‌های اینجا مقایسه کنید، شما هم می‌ترسید. اینجا به حدی شلوغ(!) است که برای پرداخت وجه بنزین باید اتومبیلت را رها کنی و به سوپرمارکت کنار پمپ بنزین بروی و درحالیکه نگاهی به مجلات روی پیشخوان می‌کنی و شکلاتی چیزی می‌خری مبلغ را (وامصیبتا که به صورت نقد و نه با کارت بیهوش و...) بپردازی. بیچاره‌ها چاه نفتی چیزی هم ندارند که از این وضعیت نجات پیدا کنند.

"مديرعامل شركت ملي پالايش و بخش فراورده‌هاي نفتي ايران با بيان اينكه شنيده‌ايم كه دو تا سه جايگاه را آتش زده‌اند، اظهار داشت: ‌ما مسوول تامين امنيت كشور نيستبم؛ پليس بايد موضوع را مراقبت و كنترل كند و بايد از سوي آنها رسيدگي شود." (لینک) لابد فردا هم سازمان انرژی اتمی بیانیه صادر میکند که ما مسئول بمباران مملکت نیستیم، نیروی هوایی باید رسیدگی کند!! چقدر خوب است که برای هر کاری مسئولی داریم. خدا را شکر!

دوست ندارم، دوست ندارم از این حرفها بزنم و وارد این مقولات شوم که نه تمبانی خواهد شد برای خودم و نه دردی از کسی دوا می‌کند. فقط اعصابم خط خطی می‌شود و بس.


بعدالتحریر: مطلبی در همین زمینه از یکی از وبلاگهایی که می‌خوانم (نوشته صبا بی‌قرار)

Labels:

Saturday 23 June 2007
تصمیم نداشتم و ندارم که در اینجا فقط در مورد تکنولوژی و کامپیوتر بنویسم، ولی امروز هم استثنا مینویسم (شاید که فردا روز دیگری باشد!) ...
بالاخره عمر دی‌وی‌دی هم به سر آمد، نمی دانم دقیقا از کی ولی چند وقتی است که دو تکنولوژی جدید جایگزین دی‌وی‌دی معرفی شده ‌اند و در حال جنگ فرمت هستند من که به شخصه همیشه طرفدار سونی بوده ام و امیدوارم برنده شود!
خوب، منتظر شکل فیزیکی جدیدی نباشید، چون هر دوی این تکنولوژیها نام دی‌وی‌دی را یدک می‌کشند و سیستم کاری یکسانی دارند با این تفاوت که اشعه لیزری که برای خواندن/نوشتن روی این دی‌وی‌دی ها استفاده می‌شود آبی رنگ بوده (بر خلاف دی‌وی‌دی درایوها که اشعه‌ای آنها قرمز رنگ است) و ضخامت کمتری داشته و این امکان را می‌دهد که تا 50گیگابایت!! در روی یک لبه دی‌وی‌دی ذخیره شود، یعنی تقریبا 6برابر دی‌وی‌دی 9 های فعلی.


تکنولوژی پیشنهادی سونی با نام blu-ray معرفی شده و دستگاههای پلی استیشن 3 امکان پخش این دی‌وی‌دی ها را دارند. شرکتهای سونی، فیلیپس، سان، دل و... از این تکنولوژی حمایت می‌کنند. تکنولوژی دوم که توسط توشیبا، مایکروسافت، اینتل، سانیو و... حمایت می‌شود HD-DVD نام دارد ولی ظرفیت کمتری نسبت به blu-ray دارد (در حدود 30گیگابایت بر یک لبه دی‌وی‌دی).

بر روی دیسکهای بلو-ری تا 9 ساعت ویدئو با کیفیت بالا (HD) و یا 23! ساعت ویدئو با کیفیت دی وی دی های فعلی میتوان ذخیره کرد. برای دیدن فیلمهای HD نه تنها تلویزیون بلکه کابلهای رابط بین تلویزیون و وسیله پخش باید از این فرمت پشتیبانی کنند. البته مدتی است که تقریبا همه تلویزیونهای تولیدی این امکان را دارند (اصطلاحا HD-Ready هستند) تا جایی که خواندم و شنیده ام کیفیت این رفقای جدید از دی‌وی‌دی های فعلی بالاتر است (بابا تو دیگه کی هستی!) فعلا که وسع من یکی به خرید پخش کننده این دی‌وی‌دی‌ها نمیرسد، اگر شما دیدید برایم تعریف کنید!

مبارزه جالبی باید باشد. در سایت آمازون اینجا فعلا تعداد فیلمهای ارائه شده با تکنولوژی بلو-ری هفتصد و با تکنولوژی اچ‌دی-دی‌وی‌دی ششصد تاست! هرچند ممکن است این مبارزه برنده نداشته باشد و به سرنوشت انواع کارت حافظه که در دهه نود شکل گرفتند و همه هنوز پابرجا هستند دچار شوند. شاید هم سونی دوباره خاطره شکستی نظیر فرمت بتاکم در برابرVHS را تجربه کند! شما چه فکر میکنید؟

3. خوشمزه (delicious)

دوست دارید وقتی در محلهای مختلف با اینترنت کار میکنید لیستی از سایتهای مورد علاقه خودتان همیشه در اختیارتان باشد؟ منظورم در محل کار، مسافرت، خانه دوستان و...
دوست دارید سایتهایی که برایتان جالب است را از دست ندهید و بعدا افسوس نخورید که کاش جایی آدرسش را نوشته بودم؟
موافق هستید که نگهداری لیستی از آدرس سایتها کار آسانی نیست؟
اگر پاسخ همه سوالها مثبت است بقیه این مطلب را بخوانید.

یکی از ابزارهای مهم کار در اینترنت که بسیاری از آن غافل هستند و کمتر از آن استفاده میکنند bookmarkها هستند. به نظر من دلیل این استفاده کم شخص آقای بیل گیتس است. میخواهم ابزاری را به شما معرفی کنم که تمامی این کارها را به سادگی امکان پذیر ساخته است. اگر از فایرفاکس (لینک مطلب قبلی) استفاده کنید کار با این ابزار دوچندان ساده تر خواهد شد.
بوکمارک
سایت خوشمزه (del.icio.us) به راحتی امکان نگهداری سایتهای مورد علاقه تان و دسترسی آسان به آنها از هر کامپیوتر (منزل، کافی نت،...) و از همه مهمتر به اشتراک گذاشتن آنها با دوستان و آشنایان را فراهم میکند. امتحانش مجانی و بی دردسر است:
به این آدرس بروید: https://secure.del.icio.us/register
مشخصاتی که درخواست کرده است را وارد کنید. (کلمه عبورش باید شامل حروف و اعداد باشد) تمام. از این به بعد با رفتن به این آدرس http://del.icio.us/makhlooj به بوکمارک‌هایتان دسترسی دارید. به جای مخلوج باید نام کاربری خود را وارد کنید.
برای افزودن بوکمارک جدید از منوی بالای صفحه post را انتخاب کنید. آدرس سایت را نوشته و save را انتخاب کنید. در صفحه بعد یک توضیح هم باید برای آن سایت بنویسید که به عنوان نام آن بوکمارک در نظر گرفته خواهد شد.

من در لیست بوکمارک‌هایم فعلا دو سایت را بوکمارک کرده‌ام. یکی همین وبلاگ و دیگری یک وبلاگ جالب عکس.
اگر از فایرفاکس استفاده میکنید میتوانید از این آدرس نوارابزاری برای خوشمزه دانلود کنید که کار با آنرا صدچندان آسان میکند. استفاده از فایرفاکس را مجددا توصیه میکنم. از همه ویژگیهای مفید آن کار کردن با delicious مفیدتر است. اگر هم اصرار دارید که از اینترنت اکسپلورر استفاده کنید، ایرادی ندارد، از این صفحه استفاده کنید تا آسانتر بتوانید با بوکمارکهایتان کار کنید.

از همین امروز شروع کنید. ضمانت میکنم مشتری دائمی آن شوید، از هر قشر و با هر میزان کاربرد از اینترنت که باشید نمیتوانید از استفاده از چنین ابزار پرسودی صرف نظر کنید. فراموش نکنید که از tagها استفاده کنید. کاربرد اصلی آنها در گروه بندی سایتها بر حسب موضوعات آنهاست. برای هر کدام از بوکمارکها حداقل یک و حداکثر 4 تا 5 تگ انتخاب کنید.

* چرا بیل گیتس مقصر است؟
در اینترنت اکسپلورر منویی با نام favorite تعبیه شده که هدف آن همین کاری است که شرح دادم. ولی طراحی آن باعث کاربرد کم آن شده است. این منو هنگامی که از چند کامپیوتر استفاده میکنید (منزل، محل کار،...) هیچ استفاده ای ندارد زیرا صرفا روی یک کامپیوتر ذخیره شده است. یا وقتی که سیستم عامل خود را دوباره نصب میکنید اگر فراموش کنید که فولدر مربوط به آنرا در جایی ذخیره کنید همه اطلاعاتتان بر باد خواهد رفت. و اشکالات دیگری که کاربران را از هرچه بوکمارک و... بوده بیزار کرده است.

* اگر سوالی داشتید حتما بپرسید تا کمکتان کنم.

Labels: ,



2. فایرفاکس (FireFox)

بیش از نود درصد ایرانیهای داخل کشور از اینترنت اکسپلورر برای گشت و گذار اینترنتی استفاده میکنند. امروز تصمیم دارم مرورگر متفاوتی را به شما معرفی کنم. مرورگری که من تقریبا یک سال است که از آن استفاده میکنم و بدون شک برتر از اینترنت اکسپلورر است، به خصوص اینکه امکان استفاده همزمان از اینترنت اکسپلورر نیز توسط آن فراهم شده است.
من خودم از طرفداران مایکروسافت بودم (و هستم) ولی در این یک مورد تجربه شخصی ام ثابت کرده که مزایای فایرفاکس بیشتر است. مهمترین برتریها (از نظر خودم) را ذکر میکنم:
1. امنیت بیشتر به دلیل منبع باز بودن
2. امکان افزودن قابلیتها جانبی اضافی به سادگی و بدون محدودیت
3. مهمترین امکان جانبی برای من نوارابزار delicious بوده که اینترنت گردی را کاملا به تجربه ای متفاوت تبدیل کرده است (* در مورد این سایت در مطلب بعدی توضیح خواهم داد.)
4. امکان استفاده از سایر نرم افزارها برای آر-اس-اس. در IE شما تقریبا مجبورید با مایکروسافت کار کنید در صورتیکه نرم افزارهای خیلی بهتری برای این کار وجود دارد.
5. امکان استفاده از IE در محیط فایرفاکس!!! بله. شما با نصب فایرفاکس همزمان میتوانید در یک tab صفحه ای رو با فایرفاکس و در tab کنار آن صفحه ای را با IE ببینید. این هم به مدد وجود add-onها در فایرفاکس صورت گرفته است.
6. امکان تغییر ظاهر فایرفاکس به صدها theme مختلف.
7. اولین تجربه از اینکه واقعا انحصار گرایی خوب نیست و مایکروسافت الزاما بهترین برنامه ها را تولید نمی کند.
من تنها در یک مورد متوجه برتری اینترنت اکسپلورر به فایرفاکس شدم و آن هم به دلیل انحصارگرایی مایکروسافت بوده است. اگر در ویندوز از فایرفاکس استفاده کنید نمایش گرافیکی صفحات بخصوص فونتها اندکی از اینترنت اکسپلورر ضعیف تر است زیرا فایرفاکس این امکان را نداشته تا از زیر و بم های گرافیک ویندوز استفاده نماید!
امیدوارم پس از خواندن این مطلب اگر باز هم به برتری اینترنت اکسپلورر مطمئن هستید، حداقل یک بار فایرفاکس را امتحان کنید. برای دانلود میتوانید از این آدرس استفاده کنید.

Labels: ,

اگر به دنبال آموختن اینترنت به اینجا رسیده‌اید با کمال شرمندگی قصد انجام چنین کاری را ندارم. هدف نوشتن مطلبی در مورد چند ابزار نسبتا ساده است که کمتر دیده‌ام ایرانیان داخل کشور از آنها استفاده کنند در حالیکه لذت و سهولت کار در اینترنت را دوچندان خواهند کرد. و از آنجا که ما ایرانیان انسانهایی هستیم به غایت کوشا، سعی کردم مختصر و مفید قضیه را خلاصه کنم. به ترتیب اهمیت شرح مختصری از هرکدام میدهم:

1. آراس‌اس (RSS)
بعید است تا کنون اسم این مخلوج را نشنیده باشید و احتمالا از ندانستن آنکه چیست نهراسیده باشید. خیلی ساده و در یک جمله این آقای آر‌اس‌اس (ساده‌تر بگویم آقای آر) وظیفه‌ای ندارد جز خبر دادن به شما که بیا و ببین فلان سایت مطالب جدیدی گذاشته است. این فلان سایت را خودتان باید یک بار به آقای آر معرفی کنید و از این به بعد آقای آر نوشته شدن مطلب جدید در آن سایت را به شما خبر می‌دهد.
خوب نیست؟ به جای اینکه شما وقت گرانبهایتان را برای بازدید تک تک سایتهای خبری یا وبلاگها صرف کنید آنها به شما خبر دهند؟ خوب، حالا چطور باید این کار را انجام داد. اول برنامه آقای آر را پیدا (یا دانلود) کنید:

برنامه آقای آر:
برای آقای آر برنامه های زیادی نوشته شده است، مایکروسافت هم یک برنامه آقای آر در خود اینترنت اکسپلورر قرار داده است. ولی برنامه‌ای وجود دارد با نام اسنارفر که کار با آن بسیار ساده است و صرفا برای این کار تولید شده. توصیه میکنم از آن استفاده کنید. این برنامه را میتوانید از این آدرس دانلود نمایید:

اگر از اینترنت اکسپلورر استفاده میکنید:
هنگام دیدن سایتی که امکان صحبت با آقای آر را دارد آیکونی به شکل همین آیکون سمت راست و به همین رنگ در قسمت بالای اکسپلورر دیده می‌شود، روی آن کلیک کنید یک صفحه جدید باز خواهد شد. حالا آدرس این صفحه جدید را از خط آدرس کپی کنید. در برنامه آقای آر دکمه + بزرگی که زیر منوی فایل است را انتخاب و گزینه Feed را انتخاب کنید. آدرسی که کپی کرده بودید در اینجا Paste کنید و دو تا Next ناقابل هم بزنید! تمام.
از این به بعد وقتی مطلب جدیدی در آن صفحه نوشته شود در برنامه آقای آر از آن مطلع خواهید شد، این را دیگر خودتان کشف کنید لطفا!

اگر از فایرفاکس استفاده میکنید:
قضیه عینا همین است با این تفاوت که با زدن آن آیکون نارنجی فایرفاکس منویی به شما نمایش میدهد که میتوانید نام برنامه آقای آر را از آن انتخاب کنید.

*بعضی سایتها و وبلاگها (مثل من) کار را راحت تر کرده اند و یک لینک در خود صفحه قرار داده اند که شما میتوانید با کلیک کردن روی آن این کار را انجام دهید.
* اگر مشکلی در این زمینه داشتید حتما بپرسید تا کمکتان کنم.

Labels: ,

چقدر اسم پیدا کردن برای وبلاگ سخت است. خدا را شکر کلمه تولیدی خودم آزاد بود.

Labels: