مخلوج

کپی کردن مطالب این وبلاگ بدون لینک به اصل مطلب را به شدت محکوم می‌نمایم

این مطلب قسمتی است ازاینا هر چی دارن از ما دارن از وبلاگ آقا اجازه در مورد رسم زیارت قبر درگذشتگان در پنجشنبه‌ها، به نکات جالبی اشاره کرده‌اند.

...یک ساعت و نیم تاخیر زمانی است کافی برای اندیشیدن به این که این جریان زیارت گور درگذشتگان تهرانی ها در آخرین پنج شنبه سال چه ریشه ای می تواند داشته باشد. ریشه اسلامی نمی تواند داشته باشد. اسلام کاری به هیچ پنج شنبه ای ندارد. حال اگر وارد این بحث نیز نشویم که اسلام سنت بازدید از قبرستان را در اساس مذموم می داند و حتی به نشانه گذاری گور نیز چندان اعتقاد ندارد، چه رسد به این که آن را تزیین نماید و یا آن کارهای عجیب وو غریب را به راه اندازد که در هر گورستان شیعه ایرانی هر روز می شود دید.
هر چه هست، تنها ویژه ایرانی ها و یا شاید تنها تهرانی هاست. اگر هم بپذیریم که سنتی است ایرانی، باز هم به بن بست برمی خوریم. ایرانیان پیش از اسلام و زرتشتی ها برای حفظ پاکی خاک مرده را به خاک نمی سپاردند. بلکه آن را در بلندی می گذاشتند تا حیوانات آن را بخورند. بنابراین یاد کردن از کسی که درگذشته و بازدید از گور او نه ایرانی است و نه اسلامی. حال یکی ممکن است بیاید بگوید که کار صفوی هاست. نمی دانم. این را می دانم که در کودکی چنین چیزی را ندیده بودم (شاید هم بوده باشد).
به هر حال شک من به این است که این را تهرانی ها اختراع کرده اند و می شود به بیان دیگر گفت که نوعی مد است. کما این که خیلی چیزها را مد کرده اند. اگر یکی می رود موهایش را پانکی می کند، این یک نیز سی سال است ریشش را نمی زند و لباس نامرتب می پوشد. اگر سی سال پیش تنها در روز عاشورا دسته راه می انداختند، اکنون در هر روز وفات دسته راه می اندازند و تکیه ها بازارشان گرم است. آن یک با آرایش غلیظ و چهره رنگارنگ چون دلقک سیرک به میدان ونک می رود و احساس خوبی دارد که زیباست و مدرن و این یک در پنج شنبه آخر سال بزرگراه هشت باندی بهشت زهرا را بند می آورد چون می خواهد حتما و تنها در آن روز سر گور فلانی برود و ثواب جمع کند. هر دو پیرو مد هستند. هر دو خلاق هستند و نوگرا و چیزهای نو و جدید اختراع می کنند.تنها نمی دانم که چرا این خلاقیت و نوگرایی تنها در زمینه های خاصی است و جنبه همه گیر ندارد.
چرا این ذهن تنها در یکی دو زمینه دور از خرد چیزهای نو می آفریند ولی نمی پذیرد که خیابان باید تمیز باشد و قوانین رانندگی را باید رعایت کرد، به حقوق دیگران باید در عمل احترام گذاشت و نه در شکل تعارف های تهوع آور. در آلمان شهرداری تنها ماهی یک بار برای بردن زباله ها می آید و تنها بخشی را می برد. در خیابان ها باید مسیر درازی بروی تا سطل زباله ای بیابی. ولی زباله ای در خیابان نمی بینی. در تهران شهرداری هر شب می آید، در خیابان ها به هر سو بنگری حتما سطل زباله ای می یابی، اما خیابان ها کثیف هستند، موش های فاضلاب شهر را گرفته اند و گربه ها از آنها فرار می کنند. مردمان زباله در جوی آب می ریزند و هنوز هم آب کثیف از جوی گرفته از زباله به بالا میزند و خیابان را فرا می گیرد.
تهرانی آن گاه که پشت ماشینش می نشیند، یاد خرسواری می افتد. در شهری که شبکه خیابانی و بزرگراهی مدرن دارد و مشابهش در هیچ کجای اروپای غربی نیست، هر جا که ورودی یا خروجی بزرگراه می بینی، ماشین ها را نیز می بینی که چون گله گوسفند برای گذر از دری تنگ به هم فشار می آورند. تفاوت تنها در این است که ماشین ها با هم تماس ندارند ولی رفتار همان است. نی دانم خرد، هوش فراوان آریایی و نوگرایی چرا اینجا کار نمی کند!
...

Labels: ,

اگر وقتی کامپیوترتان روشن است ولی کاری با آن انجام نمی‌دهید و در عین حال شاهد کار کردن و روشن و خاموش شدن چراغ هارد درایو سیستم‌تان هستید حتما این مطلب را بخوانید.

سرعت ویندوز ویستا

تقریبا یک سال است که از ویندوز ویستا استفاده می‌کنم، اولین تجربه‌ام خیلی دلچسب نبود چون کامپیوتری که ویستا را روی آن نصب کردم ۵۱۲مگابایت Ram داشت و خلاصه اصلا نمی‌شد کاری با آن کرد.

گذشت و سیستم جدیدی تهیه کردم با تقریبا بهترین قطعات موجود و ۴گیگابایت RAM. بعد از نصب ویندوز هم خیلی خوشحال و راضی بودم و سرعت کاملا قابل قبولی داشت. اما هرچه قدر زمان میگذشت سرعت ویستای ما به همان نسبت کم و کمتر میشد، البته باید اعتراف کنم که هر برنامه‌ای که فکرش را کنید روی ویندوزم نصب کرده‌ام، اما مشکل جای دیگری بود که امروز کشف کردم و واقعا می‌توانم بگویم زندگی‌ام متحول شد و از خوشحالی این پست را دارم می‌نویسم!

* برای انجام کارهایی که اینجا شرح داده‌ام باید کاربر متوسط یا بالاتر سیستم عامل ویندوز باشید.

راه‌های افزایش سرعت ویندوز ویستا

چون روند کم شدن سرعت طی چندین ماه اتفاق افتاده بود تقریبا به آن عادت کرده بودم ولی چند روزی بود که دیگر کاملا یاد کامپیوتر ۴۸۶ خدا بیامرزم افتاده بودم! همه کارهایم را متوقف کردم و در اینترنت در به در دنبال اینکه سرعت ویندوز ویستا برای سایرین چطور است و چگونه می‌شود افزایشش داد و... گشتم. ظاهرا که تنها نیستم و خیل عظیمی از کاربرها صرف نظر از مشخصات کامپیوترشان با ویستا درگیر هستند.
برای افزایش سرعت ویستا می‌توانید راه‌های زیر را امتحان کنید، فرشته نجات من اولین راه حل بود.

از کار انداختن کامل یا قسمتی از سیستم Indexing

یکی از امکانات! ویندوز ویستا امکان جستجوی سریع در فایلها و فولدرهاست که از طریق جعبه جستجویی که هنگام نمایش فولدرها نشان داده میشود به آن دسترسی دارید، انصافا هم سرعت جستجوی خوبی دارد ولی اگر شما هم مثل من خیلی از آن استفاده نمی‌کنید می‌توانید با غیر فعال کردن سیستم ایندکس ویستا یک حال اساسی به ویندوز خود بدهید!

راه سریع: روی نام درایوی که مایل نیستید ایندکس شود راست کلیک کرده Properties را انتخاب کنید؛ سپس در قسمت General تیک جلوی Index This Drive For Faster Searching را بردارید. در صفحه‌ای که باز میشود هم گزینه دوم که به طور پیش فرض انتخاب شده را تغییر ندهید تا تمام فایلها و فولدرها از ایندکس شدن معاف شوند.

راه دوم و تکنیکی‌تر: به Control Panel بروید و از ستون سمت چپ Classic View را انتخاب کنید. سپس بگردید و Performance Information and Tools را از لیست سمت راست انتخاب کنید. کلید(های) افزایش سرعت ویندوز در این قسمت نهفته شده است! از منوی سمت چپ Adjust Indexing Options را انتخاب کنید. از صفحه‌ای که باز می‌شود لیست فولدرهایی که ویندوز آنها را ایندکس می‌کند نمایش داده می‌شود. اگر در این قسمت لیست بالابلندی داشته باشید قطعا تاثیر زیادی بر سرعت ویندوزتان دارد به خصوص اگر فولدرهایی در این لیست باشند که فایلهای آن دائما تغییر می‌کنند. می‌توانید با استفاده از گزینه Advanced این فولدرها را حذف کنید.

من با استفاده از گزینه Pause کلا سیستم ایندکس را از کار انداختم ببینم چقدر سرعت سیستمم بیشتر می‌شود. تفییر به حدی محسوس بود که تصمیم گرفتم فعلا بی‌خیال سیستم ایندکس ویندوز بشوم. برای از کار انداختن کلی آن دوباره به کنترل پانل بروید و گزینه Administrative Tools و سپس گزینه Services را انتخاب کنید. در لیست سمت راست صفحه‌ای که باز میشود گزینه Windows Search را پیدا کنید. روی آن کلیک راست کرده و Stopرا انتخاب کنید. ویندوز را ریستارت کنید و از زندگی بدون ایندکس لذت ببرید.

اگر مشتاق هستید با سایر گزینه‌ها و مسائل این ایندکس سر و کله بزنید اینجا را بخوانید.

از کار انداختن Windows Defender

اگر آنتی‌ویروس مناسبی بر روی سیستم‌تان نصب کرده‌اید حتما این کار را انجام دهید.

کنترل پانل را باز کرده و گزینه Windows Defender را انتخاب کنید. از بالای صفحه‌ای که باز می‌شود گزینه Tools و سپس گزینه Options را انتخاب کنید. بگردید و گزینه Auto Start را پیدا کنید. تیک آنرا بردارید و کلک Windows Defender را بکنید برود پی کارش!

از کار انداختن Auto Defragment

شاید شما هم مثل من از اینکه ویندوز ویستا همچین کاری می‌کند و شما خبر نداشتید سورپرایز شده باشید. برای حذف آن روی درایوی که مایل نیستید به طور خودکار Defragment شود راست کلیک کنید و بعد از انتخاب Properties دوست داشتنی از قسمت Tools گزینه Defragment Now را انتخاب کنید. (این هم از آن نامگذاری‌های عجیب مایکروسافت است! مثل معروفی هست که می‌گوید ویندوز تنها سیستم عاملی است که از گزینه استارت باید استاپش کنید!) تیک جلوی Run on a schedule را بردارید و از دست این کار خودسرانه ویندوز ویستا هم خلاص شوید.

از کار انداختن User Access Control اعصاب خردکن

این راه خیلی ربطی به سرعت ویندوز ندارد ولی شرط می‌بندم زندگی‌تان با ویندوز ویستا را دل‌انگیزتر خواهد کرد. یکی از معجزات الهی مایکروسافت در ویندوز ویستا این سوالهای پی‌درپی‌اش حتی از کاربر administrator است که این کار را میخواهید بکنید، واقعا می‌خواهید؟ شک ندارید؟ جان مادرتان؟ و این سناریو بارها در روز تکرار می‌شود. من کاری به قسمت امنیتی قضیه ندارم ولی واقعا خسته شدم بس که گزینه continue را در این دیالوگهای ویندوز انتخاب کردم. برای حذف این سوالهای قشنگ از کنترل پانل گزینه User Accounts را انتخاب کنید و سپس گزینه Turn User Account Control Box on or off را که آخرین گزینه هست کلیک کنید. در صفحه‌ای که باز می‌شود آن تیک نحس را برداشته و ok را انتخاب کنید. تمام شد، مهرتان حلال جانتان آزاد...

تمام این راه‌ها را در این مقاله می‌توانید پیدا کنید که البته یکی از منابع من بود.

Labels: ,