مخلوج

کپی کردن مطالب این وبلاگ بدون لینک به اصل مطلب را به شدت محکوم می‌نمایم

Saturday 23 June 2007
تصمیم نداشتم و ندارم که در اینجا فقط در مورد تکنولوژی و کامپیوتر بنویسم، ولی امروز هم استثنا مینویسم (شاید که فردا روز دیگری باشد!) ...
بالاخره عمر دی‌وی‌دی هم به سر آمد، نمی دانم دقیقا از کی ولی چند وقتی است که دو تکنولوژی جدید جایگزین دی‌وی‌دی معرفی شده ‌اند و در حال جنگ فرمت هستند من که به شخصه همیشه طرفدار سونی بوده ام و امیدوارم برنده شود!
خوب، منتظر شکل فیزیکی جدیدی نباشید، چون هر دوی این تکنولوژیها نام دی‌وی‌دی را یدک می‌کشند و سیستم کاری یکسانی دارند با این تفاوت که اشعه لیزری که برای خواندن/نوشتن روی این دی‌وی‌دی ها استفاده می‌شود آبی رنگ بوده (بر خلاف دی‌وی‌دی درایوها که اشعه‌ای آنها قرمز رنگ است) و ضخامت کمتری داشته و این امکان را می‌دهد که تا 50گیگابایت!! در روی یک لبه دی‌وی‌دی ذخیره شود، یعنی تقریبا 6برابر دی‌وی‌دی 9 های فعلی.


تکنولوژی پیشنهادی سونی با نام blu-ray معرفی شده و دستگاههای پلی استیشن 3 امکان پخش این دی‌وی‌دی ها را دارند. شرکتهای سونی، فیلیپس، سان، دل و... از این تکنولوژی حمایت می‌کنند. تکنولوژی دوم که توسط توشیبا، مایکروسافت، اینتل، سانیو و... حمایت می‌شود HD-DVD نام دارد ولی ظرفیت کمتری نسبت به blu-ray دارد (در حدود 30گیگابایت بر یک لبه دی‌وی‌دی).

بر روی دیسکهای بلو-ری تا 9 ساعت ویدئو با کیفیت بالا (HD) و یا 23! ساعت ویدئو با کیفیت دی وی دی های فعلی میتوان ذخیره کرد. برای دیدن فیلمهای HD نه تنها تلویزیون بلکه کابلهای رابط بین تلویزیون و وسیله پخش باید از این فرمت پشتیبانی کنند. البته مدتی است که تقریبا همه تلویزیونهای تولیدی این امکان را دارند (اصطلاحا HD-Ready هستند) تا جایی که خواندم و شنیده ام کیفیت این رفقای جدید از دی‌وی‌دی های فعلی بالاتر است (بابا تو دیگه کی هستی!) فعلا که وسع من یکی به خرید پخش کننده این دی‌وی‌دی‌ها نمیرسد، اگر شما دیدید برایم تعریف کنید!

مبارزه جالبی باید باشد. در سایت آمازون اینجا فعلا تعداد فیلمهای ارائه شده با تکنولوژی بلو-ری هفتصد و با تکنولوژی اچ‌دی-دی‌وی‌دی ششصد تاست! هرچند ممکن است این مبارزه برنده نداشته باشد و به سرنوشت انواع کارت حافظه که در دهه نود شکل گرفتند و همه هنوز پابرجا هستند دچار شوند. شاید هم سونی دوباره خاطره شکستی نظیر فرمت بتاکم در برابرVHS را تجربه کند! شما چه فکر میکنید؟
1 Comments:
Anonymous Anonymous said...
از آشنایی با وبلاگت خوشحال شدم
مطالبت برایم جالب است و دنبال خواهم کرد
ارادت