مخلوج

کپی کردن مطالب این وبلاگ بدون لینک به اصل مطلب را به شدت محکوم می‌نمایم

1. با بازدید از هر یک از سایتهای مرتبط با گوگل یک کوکی بر روی کامپیوتر شما ذخیره می‌شود که تا سال 2038 اعتبار دارد. در این کوکی یک شماره منحصر بفرد قرار داشته و از طریق آن تمامی فعالیتهای گوگلی شما ذخیره می‌شوند.
2. گوگل هر چیزی که می‌تواند را ذخیره می‌کند. شماره کوکی، آی‌پی شما، تاریخ و ساعت تمام جستجوهای شما، وضعیت مرورگر اینترنتی‌تان، عباراتی که جستجو کرده‌اید و...
3. گوگل اطلاعات ذخیره شده را هیچوقت پاک نمی‌کند و شواهدی موجود است که آنها امکان دستیابی به بسیاری از اطلاعات شما و ذخیره و نگهداری ابدی‌شان را دارا هستند.
4. گوگل پاسخی به اینکه چرا این داده‌ها را نگهداری می‌کند نمی‌دهد و در مصاحبه‌های تلویزیونی سران گوگل از پاسخ به سوالات این چنینی طفره می‌روند.
۵. گوگل کسانی که سر و سری با سیستمهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا دارند را به کار می‌گیرد و از آنها برای مقابله با دادخواستهای امنیتی علیه خود بهره می‌جوید (نظیر مت کاتس که کارمند اسبق National Security آمریکا بوده است)
6. Google Toolbar یک اسپای‌ور است. با مراجعه به هر سایت اطلاعات بازدید شما به همراه شماره کوکی‌تان به گوگل ارسال می‌شود (این مطلب در قرارداد هنگام نصب این برنامه ذکر شده است) و از آن بدتر این برنامه به طور خودکار و بدون سوال از کاربر به روز رسانی می‌شود و این کار از لحاظ امنیتی بسیار خطرناک است. حتی سایت مایکروسافت آپدیت‌های ویندوز را با اجازه و آگاهی کاربر انجام می‌دهد.
7. گوگل هنگام خزیدن (crawl) در اینترنت، برای لیست کردن صفحات، یک نسخه از آن صفحه را نگهداری (cache) می‌کند و این کار در خیلی موارد برای صاحبان سایتها مشکلاتی ایجاد کرده است به خصوص اگر داده‌های مشکل‌داری را از روی سایتشان حذف کرده باشند باز هم نسخه کَش شده توسط گوگل آن داده‌ها را در خود نگهداری می‌کند.
8. گوگل دوست شما نیست. مالکان سایتها این روزها به سختی می‌توانند از تایید شدن توسط گوگل و قرار گرفتن در اولین نتایج جستجوی آن (با کسب رتبه بهتر در PageRank) صرف نظر کنند. هم اکنون گوگل انحصار 7۵درصد از لینکهای ورودی به تمام سایتهای اینترنتی را در اختیار دارد!!
9. و در نهایت با روزانه بیش از 200میلیون جستجو گوگل فاصله کمی تا در اختیار گرفتن کامل حریم شخصی کاربران دارد.

بحث بین کیفیت و انحصار و منبع باز (Open Source) مدتهاست که شروع شده و ادامه هم دارد. من که شخصا نمی‌توانم فکر عدم استفاده از ویندوز؛ گوگل؛ مایکروسافت آفیس و... را کنم، هم به آنها عادت کرده‌ام و هم شنیده‌ام که نعوذبه‌الله بعضی‌ها! بدون خریدنشان از آنها استفاده می‌کنند. خود دانید!!

× برگرفته از سایت http://www.google-watch.org

Labels: