مخلوج

کپی کردن مطالب این وبلاگ بدون لینک به اصل مطلب را به شدت محکوم می‌نمایم

Tuesday 14 August 2007
حسابی گرفتار این آخرین پروژه شدم. واقعا هر چه سنم بالاتر می‌رود درس و پروژه و این حرفها سخت‌تر می‌شود. به نظرم باید به کسانی که در سنین بالا تحصیل را ادامه می‌دهند تبریک گفت. شاید هم من خیلی تنبل هستم. ولی برای وبلاگ نوشتن باید وقت جداگانه‌ای در نظر گرفت والا همین می‌شود که به سرعت یکی دو هفته می‌گذرد و...

اگر اهل عکس و عکاسی هستید و مثل من مشکل مدیریت مقادیر هنگفتی عکس را داشته‌اید این مطلب را بخوانید. مدتها بود که با انبوهی فایل و فولدر با تیترهای آنچنانی کلنجار می‌رفتم. ولی بالاخره مشکل من حل شد. به مدد برنامه‌ای به اسم Adobe Photoshop Elements. واقعا برنامه فوق‌العاده‌ای برای مدیریت عکسها (و کمی هم فیلمها) است. مزیت اصلی آن تعیین tag برای عکسها است. مدت زیادی از عمومیت یافتن تگها نمی‌گذرد ولی واقعا موجودات مفیدی هستند. این تگها بر روی فایل عکس ذخیره شده و در محیطهای دیگر (مثلا ویستا) نیز شناسایی می‌شوند. برای اینکه تصویر کلی از این قضیه داشته باشید مثالی می‌زنم. من برای تمام اشخاصی که برایم مهم بودند تگ جداگانه در نظر گرفته و به عکسهایشان زده‌ام. بعد تگ مکانی که عکس در آن گرفته شده، شهرش، کشورش یا مثلا موزه و غیره. بعد هم فیگورهایی که اشخاص در عکس دارند و... چند روز پیش به دنبال عکس رسمی از یکی از دوستانم می‌گشتم که با انتخاب تگ نام او و تگ عروسی! تمام عکسهایی که در مجالس عروسی از او گرفته شده بود در دستم بود. بدون اینکه لازم باشد همه فولدرهایم را زیر و رو کنم. حالا خودتان ترکیبهای دیگر را در نظر بگیرید. بعضی وقتها هم ترکیبها نتایج جالب و خنده‌داری می‌دهند. اگر راهی سریع‌تر از این برای مدیریت عکسهایتان پیدا کردید خبرم کنید! ولی خوب... پروسه تگ گذاری هم داستانی است و باید به مرور زمان صورت بگیرد. مجموعا برنامه بسیار مفیدی است و قابلیتهای مفید دیگری هم دارد که از حوصله اینجا خارج است.

Labels: