مخلوج

کپی کردن مطالب این وبلاگ بدون لینک به اصل مطلب را به شدت محکوم می‌نمایم

توضیح: من نه وابسته رژیم هستم و نه قصدم سعی در مثبت جلوه دادن فضای بسیار دهشت آور حاکم بر ایران است. با خواندن بعضی نظرات زیر فیلم مذکور مو بر بدنم راست میشد و برای اولین بار از وقوع تغییر یا انقلاب یا هر چیزی شبیه آن در ایران ترسیدم. احساس کردم اگر بار دیگر انقلابی در ایران اتفاق بیافتد باز هم مصداق آتش چو گرفت خشک و تر میسوزد خواهد بود و همین کسانی که من روشنفکر می پنداشتمشان حاضرند صدها برابر بدتر از جنایتهای این رژیم را به خودشان برگردانند. دنیای دلگیری است.


یکی دو روز قبل فیلمی در سایت بالاترین ارسال شد و مورد استقبال شدید بسیاری قرار گرفت. من معمولا علاقه ای به دیدن صحنه های خشونت آمیز ندارم و از دیدن این فیلم هم صرف نظر کردم. تا اینکه امروز دیدم حدود 400 رای و نظر گرفته و مشتاق شدم آنرا ببینم. موسیقی عجیبی روی آن گذاشته بودند که به شدت سعی در تاثیرگذاری بر روی مخاطب داشت. فیلم را دوباره نگاه کردم و سه باره... چیزی در آن وجود داشت که برایم غیرقابل باور می ساختش. با تجربه اندکی که از بررسی زبان بدن (body language) داشتم توانستم چند مورد از نشانه هایی که قبول صحت فیلم را برایم دور از ذهن می ساخت پیدا کنم.

1. فکر میکنید وقتی در معرض تهدید و آسیب قرار داشته باشید چهره شما چگونه است؟ چه نشانه هایی در آن دیده میشود؟ حتما تا کنون شخصی که به دلیلی هراسان باشد را دیده اید. فکر میکنید ممکن است کسی در حال آزار دیدن و شکنجه شدن باشد و در همین زمان تبسم بر لبانش نقش ببندد؟


خوب... ممکن است بگویید شکه شده... یا به حماقت شکنجه گرانش میخندد. بله. از لحاظ روانشناختی این ممکن است! ضمنا دقت کنید که تنها برش (کات) فیلم در همین لحظه و پس از این لبخند صورت میگیرد که در هیچ کدام از فیلمهای واقعی موبایل چنین چیزی دیده نمیشود زیرا به طور معمول اهمیت محتوی فیلمهای موبایل از ویرایش آنها کمتر است.


2. نشانه عجیب دوم که در ثانیه 38 فیلم جلب توجه میکند، اشاره (gesture) خاراندن پشت سر شخص مورد آزاد است. این نشانه یکی از علائم بی حوصلگی و سردرگمی است و معمولا در مواقعی که انسان سعی در یادآوری موضوعی داشته باشد و یا نسبت به مسئله ای مشکوک یا بی علاقه باشد اتفاق می افتد که کاملا با مضمون این فیلم کاملا متضاد است.


ممکن بود این حرکت کاملا غیر ارادی باشد ولی اشاره بعدی مهر تاییدی بر این تحلیل است. جوان پس از خاراندن موهایش و در حالیکه هنوز مشغول شکنجه شدن نوک انگشتهایش را نگاه میکند که به طور قطع حاکی از اعصاب راحت او دارد.


3. هنوز کافی نیست؟ به نظر شما امکان دارد کسی در وضعیت بسیار نامساعد و آزاردهنده ای قرار داشته باشد و در عین حال به نظافت محیط هم توجه کند؟ در ثانیه 18 فیلم جوان پس از اینکه تعارف موی کنده شده اش به مامور برای انداختن آن به بیرون نتیجه نمیدهد...


شخصا اقدام به پرتاب آن به بیرون اتاق کرده و با خونسردی کامل به شکنجه گاه بر میگردد.


بگذریم از انگشترهای (بدون نگین عقیق و...) نسبتا بزرگی که در دست راست یکی از شکنجه گران است که نیروی انتظامی قاعدتا اجازه پوشیدنشان را به ماموران خود نمیدهد و فیلم صدا ندارد و فیلم کات خورده است و اینکه اگر قصد از ضربه زدن با سنگ روی میله (به جای چیدن موهایش) آزار دیدن جوان است هیچ نشانی از درد در جوان به چشم نمیخورد و کاربری که این لینک را ارسال کرده روز قبل در بالاترین عضو شده و خط فکری شخصی که لینک را در یوتیوب پست کرده کاملا مشخص است و...!
قضاوت با خودتان.
من به هیچ عنوان قصد دفاع یا انتقاد از گروهی خاص را نداشتم و این بررسی نظرات شخصی من بود. به امید روزی که تحت هیچ شرایطی چشمانمان را به روی واقعیت نبندیم چرا که واقعگرایی بهترین مذهب است! بازیچه دست جمهوری اسلامی هستیم، بازیچه دست کسانی که مردم را تشویق به ریختن چسب در قفل در مغازه ها و میخ بر کف خیابان میکنند نشویم!
متاسفانه فرصت برای ذکر منابعی کامل نداشتم. ولی کتاب زبان بدن که به فارسی نیز ترجمه شده منبع بسیار خوبی برای این مطلب است. ضمنا با جستجوی
Body Language Uncertainty Gestures و fear gestures به نتایج مشابه خواهید رسید.

24 Comments:
Anonymous Anonymous said...
من هم به همین دلایل و دلایل مشابهی به اون لینک رای ندادم .متاسفانه بالاترین نمونه ی کامل عقده های فروخورده ی جامعه شده

Anonymous Anonymous said...
ببخشید شما چرا درباره اوج لذتی که اون مزدور در حال شکنجه شدن به وقت فندک کشیدن روی موهایش دچارش شده ابراز نظر نفرموده اید ... ؟

Anonymous Anonymous said...
شما تکلیف رو مشخص نکردید. بلاخره تجربه‌ی محدودی در شناخت زبان بدن دارید یا حرفه‌ای این کار هستید؟

بررسی‌هاتون خیلی دقیق تر از یک تجربه‌ی محدود هستن.

من فیلم رو کامل ندیدم. درسته ‌که نمی‌شه تاثیر موسیقی رو نادیده گرفت. اما به نظر من تحلیل‌هاتون از رفتار پسر اشتباه بود. کاملا مشخصه که پسر داره سعی می‌کنه خودشو خونسرد نشون بده. درحالی که نگاهش نگرانی رو کاملا منعکس می‌کنه. خاروندن پشت سر هم نشونه‌ی نگرانی‌شه.

Anonymous Anonymous said...
سلام... من هم چند بار این فیلم را دیدم و از همان بار اول متوجه ساختگی بودن آن شدم. توی بالاترنی هم منفی دادم. و متاسفم برای آن دسته از دوستانی که نهایت مخالفتشان با چیزی در حد توصیف همین فیلم است! به نظر من اگر قرار است با چیزی یا کسی مخالفت کرد خیلی راههای بهتر و مناسب تر از این وجود دارد. باز هم از شما ممنون

Anonymous Anonymous said...
ومن هم چند بار این فیلم را دیدم و از همان بار اول متوجه ساختگی بودن آن متاسفم برای آن دسته از دوستانی که نهایت مخالفتشان با چیزی در حد توصیف همین فیلم است! به نظر من اگر قرار است با چیزی یا کسی مخالفت کرد خیلی راههای بهتر و مناسب تر از این وجود دارد. باز هم از شما ممنون

Anonymous Anonymous said...
شما مواردي را در خصوص زبان بدن خوانده ايد و ازش اطلاع داريد اما تحليلتان از نظر من درست نبود
اولين اصل درك زبان بدن درك شرايط موجود مرتبط با آن زبان بدن است
بنابراين به عنوان مثال خاراندن سر در اينجا بي حوصلگي كه شما مي گوييد را ندارد! و در ادامه نوشته ايد كه شايد غير ارادي بود؟؟
زبان بدن اصولا غير ارادي است
در اينجا بيشتر ارادي است و به معني بي توجهي به موضوع است. يعني پسر ميخواد بگويد من تحت تاثير قرار نگرفتم

Blogger مخلوج said...
"در اينجا بيشتر ارادي است و به معني بي توجهي به موضوع است. يعني پسر ميخواد بگويد من تحت تاثير قرار نگرفتم"
شاید!

Anonymous Anonymous said...
امیدوارم که هیچگاه گیر اینا نیافتیداما کافیه یک بار گرفتار بشید تا ببینی که تمام این رفتارها و عکس العملها میتونه اتفاق بیافته-اطمینان دارم که هنوز پی اینا به تنتون نخورده

Blogger مخلوج said...
در اینکه چنین اتفاقاتی میافتد که شکی نیست وقتی خودشان هم از تلویزیون ملی پخش میکنند. ولی در صحت این فیلم هست.

Anonymous Anonymous said...
من هم با شما موافقم و به نظر من فيلم ساختگي است و بيشتر به نظر مي آيد براي اين ساخته شده كه پس از مورد توجه قرار گرفتن و سپس مشخص شدن ساختگي بودن فيلم ،صحت فيلم هاي ديگر را زير سئوال ببرند.

Anonymous Anonymous said...
مزخرف ميگي اخوي..ديگه حماقت تا به چه حد...؟
خجالت هم خوب چيزيه...
اگه نميدوني بدون كه مغز در شرايط فشار و شكنجه روانيو جسمي هيچگاه فرمانهاي عادي به عضلات نمي فرستد و بسياري از كساني كه شكنجه جسمي مي شوند در آينده به مشكلات رواني به همين دليل مبتلا مي شوند ..

Anonymous Anonymous said...
vaghean ke !
balatarin shode bongahe doroogh parakani....

Anonymous Anonymous said...
سلام
ممنونم از توجهی که در نقد فیلم به کار بردید به راستی رسیدن به هدف در قبال بکار بردن دروغ راهی است که افراد ناتوان از آن استفاده میکنند . امیدوارم کسانی که از این فیلم حمایت کردند بدانند که شاید در جمهوری اسلامی چنین مواردی باشد اما هیچ گاه نابحق نخواهد بود

Anonymous Anonymous said...
برادر من بدترین کار اینکه آدم با دانش ناقص سعی در قضاوت و تحلیل موضوعات کنه چون قطعاً به خطا میره
بررسی زبان بدن اونم از روی یک فیلم که صدا نداره و قطعاً جزیئات ماجرا ، حالات روانشناختی افراد حاضر در صحنه برای یک فرد که آشنایی اندکی و قطعاً از روی یکی دو مقاله یا یک کتاب از این تکنیک داره محاله هستش
شما اگر می بینی در کشور های خارجی از روی زبان بدن به تحلیل صحت یک فیلم می پردازن قطعاً این کار توسط متخصیصنی که سال ها تحصیل کردن و دکترای روانشناسی یا رشته های مربوط رو دارن با دانشی کاملاً وسیع از این علم اقدام به این کار می کنن نه اینکه با خوندن یک کتاب و یا دانش ناقص به این کار اقدام کنن. از تحلیل شما مشخص هست که شما بسیار ابتدایی از این علم آگاهی داری وهمین موجب خطا در تحلیلت شده
امیدوارم بدونی که ارائه این تحلیل آب به آسیاب دشمن ریختن هست و ظلم به این جوونی هست که اینطور دارن شکنجش می کنن

Anonymous Anonymous said...
سلام
من هم با این موضوع موافقم و با جملات پاراگراف آخرتان کاملا هم رای هستم
با جوسازیهای کاذب تنها راه به یک انقلات دیگر ختم خواهد شد و ممملکت را باندازه 50 سال دیگر به عقب خواهد کشید. بهترین راه همان آگاهی دادن به مردم است بجای شوراندن مردم
ممنون
ماهان

Anonymous Anonymous said...
بله کاملا حق با شماست این ها دسیسه دشمن است که میخواد بگه ما داریم جوون ها رو میزنیم ما اصلا کاریشون نداریم فقط اونهایی که به نظرمون از دین خارج شدن رو میزنیم

تازه من خودم یه بار بخاطر موهام گرفتنم بردنم اماکن اونجا هیچ کس موهای منو نسوزند فقط دو تا سیلی خوردم و هیچ کاریم هم نداشتن تازه حقمم بود چون موهام بلند بود البته خب پیغمبر اسلام هم موهاش بلند بود ولی اون موقع فرق داشت

Anonymous Anonymous said...
سلام... بهتون لینک دادم...

Anonymous Anonymous said...
من کاری به اصالت این فیلم ندارم . ولی فکر می کنم تحلیلت خیلی آبکیه
شما صحنه اعدام قاتل قاضی مرتضوی را
دیدی؟
حالتهای اون قاتل پای چوبه دار نشونه چی بود؟
آیا تا به حال شده ببینی معلم تو کلاس شرترین بچه کلاس را تنبیه کن ولی اون بخاطر اینکه لج معلم را دربیاره
لبخند بزنه ؟
فکر می کنم با این تحلیل نشود اصالت فیلم را زیر سئوال برد ولی اینکه با توجه به ممنوعیت ورود موبایل و دوربین به مراکز نظامی و انتظامی چه کسی این فیلم را گرفته و چه کسی آنرا تکثیر کرده راهگشا تر خواهد بود.

Anonymous Anonymous said...
در همین رابطه مطلبی در رسانک نوشته شده که بد نیست نگاهی به ان بیاندازید . هر چند از منظر ارتباطاتی به جریان نگاه کرده و موضوعش فقط این فیلم نیست

Anonymous Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.

Anonymous Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.

Anonymous Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.

Blogger V.V said...
به نظرت چرا نباید یک فردی چنین شکنجه ایی بکنه؟ چرا فکر میکنی ساختگی هست؟ یکم با واقعیت کنار بیا. من رو پلیس گرفت یکبار به جرم مزاحمت نوامیس(داشتیم دختر بازی میکردیم) و تو پاسگاه فحش خوار و مادر بود که نثارمون می کردن و صدامون هم در نمیاد. احتمالا این فیلم رو یک سرباز وظیفه گرفته که خونش به جوش اومده. بعداً سربازی افتادن کلانتری 16 زرقان و اونجا ما ها که کادر نبودیم حق آوردن موبایل به داخل کلانتری نداشتیم(این دروغه که موبایل سیستم بی سیم رو خراب میکنه.به علت تفاوت فرکانس هیچ تداخلی با هم ندارند) و در ضمن خود کادری ها خیلی راحت موبایلشون تو جیبشون بود و هیچ مشکلی هم نبود.البته اینم اعتراف بکنم که پلیس کاملا تحت امر سپاه و بسیج هست و پلیس هیچ اراده ایی نداره. اکثر پارتی های باغ های اطراف زرقان رو اطلاعات سپاه گزارش میداد و پلیس اقدام میکرد!

Blogger Unknown said...
تابلو بود که فیلم ساختگیه! مرسی از شما که حوصله کردید و توضیح دادید تا بیننده‌هایی که باور کردن، متوجه‌ی اشتباه‌شون بشن! جالبه که پسره محض رضای خدا یک ذره هم عجز و لابه نمی کنه و درد نمی‌کشه که آدم دلش بسوزه لااقل!