مخلوج

کپی کردن مطالب این وبلاگ بدون لینک به اصل مطلب را به شدت محکوم می‌نمایم

Sunday 18 April 2010
-: خدمات تلفن، اینترنت و تلویزیون در کانادا به شدت گران بوده که یکی از دلایل عمده آن به نظر من مونوپلی نسبتا کامل در این صنعت توسط شرکت راجرز است.
باورش برایم سخت بود که این شرکت درآمد ناخالص سالیانه‌ای به اندازه نصف شرکت گوگل و سود خالصی برابر با یک چهارم سود خالص گوگل دارد!!! فکرش را بکنید، گوگل در تمام دنیا فعال است و راجرز تنها در کانادا.

در کانادا اغلب سرویس‌های به درد بخور تلفن همراه را با قراردادی سه ساله به شما می‌دهند و در صورت لغو قرارداد بایستی مبلغ نسبتا زیادی به عنوان خسارت پرداخت کنید. حتما هنگام بستن قرارداد به این مسئله دقت کنید. من این دقت را نداشتم و در طی سه سال باید بیش از 5000دلار ناقابل در شکم شرکت مخابراتی عزیز بریزم (2 خط تلفن).

سرویسهایی که از آنها بهره‌مند هستیم هم عبارتند از:
400دقیقه تماس رایگان داخل شهری در هفته (توجه داشته باشید که در آمریکای شمالی برای دریافت اس‌ام‌اس و تماس تلفنی هم هزینه پرداخت می‌کنید!!) بعد از آن هر دقیقه 30 سنت
اس‌ام‌اس نامحدود در سطح کانادا
تماس تلفنی دو طرفه خانوادگی نامحدود... که برای زوجهای جوان تازه مزدوج کاربردی‌تر است تا ما پیر و پاتالها!
کالر آیدی و منشی تلفنی (فقط ماهیانه 24دلار هزینه این دو قلم است، بعد در ایران برای 2000تومان هزینه مشابه ملت چه کولی بازی درمی‌آورند!)
500 مگابایت اینترنت، که استفاده اصلی‌اش برای جی پی است و بس، چرا که اغلب مکانها به وای-فای دسترسی دارید و چندان احتیاجی به این قضیه نخواهید داشت

* انصافا سرویسهای بدی نیستند، ولی خداوکیلی با با توجه به متوسط درآمد در کانادا 5000دلار رقم قابل توجهی به حساب می‌آید. به خصوص اینکه برای تلفن ثابت و تلویزیون با 30-40 کانال پر از تبلیغات هم حداقل ماهی 50دلار باید بپردازید.

-: از آن خنده‌دار تر اینکه در کانادا چندین شرکت هستند که در واقع مالک همه آنها یک شرکت است ولی تحت اسمهای مختلف فعالیت می‌کنند. مثلا همین راجرز مالک شرکت فایدو هم هست، ولی بعد از خرید آن اسم شرکت و در نتیجه شعب فایدو را به راجرز تغییر نداده است و ملت دلشان خوش است که از راجرز (به نظر من کلاهبردار) خرید نکرده‌اند و از فایدو خرید کرده‌اند!!

شرکت بست بای (Best Buy) هم شرکتی به نام فیوچر شاپ (Future Shop)را در سال 2001 خریداری کرده ولی آن هم کماکان با همان اسم اصلی مشغول فعالیت است. خنده‌دارتر اینکه قیمت‌ها و تخفیف‌هایشان هم تا جایی که دیدم عین هم هستند، حتی حراج‌هایشان هم در یک روز شروع شده و خاتمه می‌یابد. یک نکته جالب اینکه موسس اصلی فیوچرشاپ حسن خسروشاهی است که یکی از مالکین سابق شرکت مینو در ایران بوده است. تا جایی هم که می‌توانید از خرید از این شرکتها پرهیز کنید که بدجوری در آستین مبارکتان می‌رود.

پانوشت:
نگران مطالب مرتبط به کار و... هم نباشید، در راه هستند.
لطفا در مورد وکیل مهاجرت هم سوال نکنید که به شدت با این قضیه مشکل دارم که علتش را در مطلبی جداگانه خواهم نوشت.
* مونوپلی چیست؟
1 Comments:
Anonymous Anonymous said...
salam man ye soal dashtam shoma beyne endelis va canada kheili az har lahaz az engelis tarif kardin pas chera raftin canada?aya age masalan msle man paasporte ye keshvare erouparo dshtin bazam miraftin canada ya engilis mimoondin?mamnoon misham javabamo bedin